Митрополит алексий 14 век

Митрополит алексий 14 век

Святой Алексей (родился в 1292 или 1300 – умер 12 февраля 1378) – митрополит всероссийский (1354-1378). Отец его, черниговский боярин Фёодор Бяконт, переселился в Москву со своей разорённой родины при князе Данииле Александровиче. (Боковыми ветвями рода Бяконта стали потом знатные семьи Плещеевых, Игнатьевых и Жеребцовых). Старшего сына боярина Фёдора звали Елевферием, крёстным его отцом стал сын князя Даниила, Иван (впоследствии – князь Иван Калита). В юности Елевферий проявил большие способности в учении и склонность к уединенно-созерцательной жизни. На 20-м году жизни Елевферий постригся в московском Богоявленском монастыре под именем Алексея (Алексия) и поступил здесь под руководство опытного старца Геронтия. Через 20 лет монашеской жизни и книжной подготовки инок Алексей выступил на общественное поприще. Тогдашний митрополит Феогност, вероятно, по совету его друга Стефана, брата Сергия Радонежского и княжеского духовника, поручил Алексею заведовать судебными делами церкви. Эту должность он исполнял 12 лет, изучив за это время греческий язык. 6 декабря 1352 г. Феогност посвятил Алексея во епископа Владимирского. В следующем 1353 г. скончались от моровой язвы («чёрной смерти», ходившей тогда по всей Европе) митрополит Феогност и великий князь Симеон Гордый, заповедав перед смертью передать митрополичью кафедру Алексею.

Алексею пришлось вынести борьбу за митрополичий престол с другими кандидатами: Феодоритом, рукоположенным в этот сан болгарским патриархом, и Романом, посвященным в Константинополе по проискам некоторых удельных князей, не желавших возвышения Москвы. Вследствие этого Алексею пришлось два раза ездить в Константинополь, где патриарх Калласт утвердил его «архиепископом Киева и великой России с титлом всечестного митрополита и экзарха». Устроив в России церковные дела, пришедшие вследствие моровой язвы и удельных распрей в крайнее запущение, Алексей принял горячее участие в политическом благоустройстве своей родины, страдавшей от татарского ига и усобиц. С опасностью для жизни он два раза ездил в Золотую Орду. В первый раз, в августе 1357 г., митрополит излечил там слепую Тайдулу – жену хана Джанибека. Во второй раз он был в Орде в 1358, когда «добрый хан» Джанибек скончался, и его место занял свирепый Бердибек, убивший при воцарении 12 своих братьев. По словам летописи, «многу истому приим святитель Алексей от татар в это время» и только «с Божиею помощию и пречистою его Матере молитвою цел и здоров от насилья поганых возвратился на Русь». Однако митрополиту удалось не только умилостивить свирепого Бердибека, собиравшегося снова опустошить Россию, но и выхлопотать от него ярлык для охраны русского духовенства и его освобождения от сборов и налогов.

Митрополит Алексей (Алексий) Московский, икона. Ок. 1690-х гг.

С января 1358 по июнь 1360 г. Алексей прожил в разоренном Киеве, занимаясь восстановлением церквей и монастырей. С 1359 г., со смертью великого князя Ивана II Красного, святитель сделался опекуном его 9-летнего сына Дмитрия (потом названного Донским). Митрополит помог мальчику-Дмитрию получить в 1362 г. ярлык на великое княжение вместо суздальского князя Дмитрия Константиновича, который в 1359 на три года завладел этим титулом, отняв его у Москвы. Митрополит Алексей всячески содействовал укреплению московского главенства над Северо-Восточной Русью.

Смиряя в пользу Москвы строптивость удельных князей, он не останавливался перед решительными мерами, вплоть до закрытия церквей, как это сделал по его поручению Сергий Радонежский в Нижнем Новгороде во время распри тамошних князей с москвичами. Вместе с тем митрополит деятельно занимался постройкой монастырей. В 1361 г. он основал в Москве женский Алексеевский монастырь; в том же году на берегу Яузы – монастырь во имя нерукотворенного образа Спасителя, где первым настоятелем был ученик преподобного Сергия — Андроник, отчего монастырь получил название «Спасоандрониевского». В 1362 г. митрополитом был основан Владычний монастырь в трёх верстах от Серпухова, в 1365 г. – восстановлены два древних монастыря – Благовещенский в Нижнем Новгороде и Константино-Еленский во Владимире.

Пробыв на митрополичьей кафедре 24 года, митрополит Алексей скончался 12 февраля (по старому стилю) 1378 и был погребен в Чудовом монастыре. 20 мая 1431 г. обретены были его нетленные мощи. Патриотическая деятельность Алексея стала большим вкладом в дело подготовки объединения русских земель и Куликовской победы.

Молитва

О, пречестная и священная главо и благодати Святаго Духа исполненная, Спасово со Отцем обиталище, великий архиерее, теплый наш заступниче, святителю Алексие!

Предстоя у Престола всех Царя и наслаждаяся света Единосущныя Троицы и херувимски со ангелы возглашая песнь трисвятую, великое же и неизследованное дерзновение имея ко всемилостивому Владыце, молися паствы твоея спасти люди, единородный ти язык: мирно и безмятежно житие наше устрой: благосостояние святых церквей утверди; архиереи благолепием святительства украси; монашествующия к подвигом добраго течения укрепи; царствующий град (сей и святую обитель сию) и вся грады и страны добре сохрани, и веру святую непорочну соблюсти умоли; мир весь предстательством твоим умири, от глада и пагубы избави ны, и от нападения иноплеменных сохрани; старыя утеши, юныя настави, безумныя умудри, вдовицы помилуй, сироты заступи, младенцы возрасти, немощствующия исцели, и везде тепле призывающия тя и с верою притекающия к раце честных и многоцелебных мощей твоих, усердно припадающия и молящияся тебе, от всяких напастей и бед ходатайством твоим свободи, да зовем ти: радуйся, Богоизбранный пастырю, звездо всесветлая мысленныя тверди, тайнаго Сиона необоримый столпе, миродохновенный цвете райский, всезлатая уста Слова, московская похвало, всея России украшение! Моли о нас Всещедраго и Человеколюбиваго Христа Бога нашего да и в день Страшного Пришествия Его от шуияго стояния избавит нас, и радости святых причастники сотворит со всеми святыми во веки веков. Аминь.

>Житийная и научно-историческая литература о святителе Алексие Московском:

Святителю Алексию митрополиту Московскому и всея России чудотворцу (тропари, кондаки и молитвы)

Тропарь, глас 8:

Я́ко апо́столом сопресто́льна,/ и врача́ предо́бра, и служи́теля благоприя́тна,/ к ра́це твое́й честне́й притека́юще, святи́телю Алекси́е Богому́дре, чудотво́рче,/ соше́дшеся, любо́вию в па́мять твою́ све́тло пра́зднуем,/ в пе́снех и пе́ниих ра́дующеся и Христа́ сла́вяще,/ такову́ю благода́ть тебе́ дарова́вшаго исцеле́ний // и гра́ду твоему́ вели́кое утвержде́ние.

Ин тропарь, глас 4:

Апо́стольских догма́т опа́сна храни́теля,/ Це́ркве росси́йския па́стыря и учи́теля,/ преблаже́ннаго Але́ксия святи́теля па́мять пра́зднующе,/ славосло́вим Христа́ Бо́га на́шего пе́сньми достодо́лжными,/ дарова́вшаго нам уго́дника Своего́,/ я́ко оби́льный исто́чник, точа́щ врачева́ния,// гра́ду же Москве́ похвалу́ и утвержде́ние.

Ин тропарь, глас 8:

Я́ко светоно́сная возсия́ днесь па́мять твоя́, сла́вне, / ве́рных озаря́ющи ду́ши и телеса́, / и исцеле́ния струи́ Богоприя́тными ти моли́твами источа́еши, / о́тче святи́телю Алекси́е, / те́мже тя мо́лим, я́ко архиере́ом сопресто́льна и чудоде́йственника изря́дна, / и́же Христо́ву Престо́лу предстоя́й, // о нас не оскудева́й моля́ся спасти́ся душа́м на́шим.

Тропарь обретению мощей, глас 2:

Я́ко сокро́вище пребога́тое, многоле́тно в земли́ сокрове́нное,/ честны́я мо́щи твоя́ обрето́шася чудоточа́щия,/ всеблаже́нне о́тче святи́телю Алекси́е:/ от ни́хже врачевство́ прие́млюще, обогаща́емся/ и Христа́ славосло́вим, глаго́люще:// сла́ва прославля́ющему святы́я Своя́.

Ин тропарь, глас 4:

Апо́стольских прее́мников архиере́ев сопресто́льниче,/ Росси́и всея́ па́стырю и учи́телю,/ всеблаже́нне о́тче Алекси́е,/ Влады́це всех моли́ся/ мир па́стве твое́й дарова́ти,/ и спасе́ние душа́м,// и ве́лию ми́лость.

Ин тропарь, глас 3:

Свы́ше от Бо́га глас глаго́лющ услы́шав,/ от ю́ности подвиза́вся, му́дре,/ в моли́твах, и во умиле́нии, и слеза́х,/ во бде́ниих же и поще́ниих о́браз быв доброде́тели,/ отоню́дуже и дом Ду́ху Пречи́стому яви́ся./ Сего́ ра́ди Ру́сския митропо́лии архиере́йским са́ном почте́н быв,/ Христо́во ста́до упа́сл еси́ до́бре,/ ерети́ческая нападе́ния, не усумне́ся, отрази́/ и це́ркви воздви́же Христо́ви, святи́телю Алекси́е,/ и́ночествующих ли́ки собра́/ и сих Христо́ви приве́л еси́./ У́мре же, яви́ся, я́ко спящ,/ цел соблюде́н бысть пред мно́гими ле́ты,/ подава́я цельбы́ боля́щим./ Тем мо́лим тя:/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ град твой Москву́ неврежде́н // и страну́ и правосла́вныя лю́ди по вели́цей Его́ ми́лости.

Кондак, глас 8:

Боже́ственнаго и пречестна́го святи́теля Христо́ва,/ но́ваго чудотво́рца Але́ксия,/ ве́рно вси пою́ще, лю́дие, любо́вию да ублажи́м, я́ко па́стыря вели́каго,/ служи́теля же и учи́теля прему́дра земли́ Росси́йстей./ Днесь, в па́мять его прите́кше,/ ра́достно возопие́м песнь Богоно́сному:/ я́ко име́я дерзнове́ние к Бо́гу,/ многообра́зных нас изба́ви обстоя́ний, да зове́м ти:// ра́дуйся, утвержде́ние гра́ду на́шему.

Ин кондак обретению мощей, глас 8:

Я́ко со́лнце незаходи́мое, от гро́ба возсия́ нам/ от мног лет сокрове́ны честны́я твоя́ мо́щи нетле́нны,/ святи́телю Алекси́е,/ тобо́ю благода́ть прие́млем:/ всю бо страну́ сию́ и вся ны чудесы́ и добро́тою обогаща́еши,/ де́йством благода́ти, да пое́м ти:// ра́дуйся, о́тче, свети́ло Росси́и.

Ин кондак, глас 3:

Я́ко светоно́сная па́мять святи́теля / всем разруши́ уны́ние / и свет облиста́ Небе́сных даро́в, / всех созыва́ющи на весе́лие: / от Бо́га бо, святи́телю Алекси́е, благода́ть обре́те прогони́ти неду́ги / и вся челове́ки исцеля́ти, // и мни́хом же степе́нь показа́ся.

Молитва первая

О пречестна́я и свяще́нная главо́ и благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лненная, Спа́сово со Отце́м обита́лище, вели́кий архиере́е, те́плый наш засту́пниче, святи́телю Алекси́е! Предстоя́ у Престо́ла всех Царя́, и наслажда́яся Све́та Единосу́щныя Тро́ицы, и херуви́мски со А́нгелы возглаша́я песнь Трисвяту́ю, ве́лие и неизсле́дованное дерзнове́ние име́я ко Всеми́лостивому Влады́це, моли́ся спасти́ лю́ди па́ствы твоея́, единоро́дный ти язы́к; благостоя́ние святы́х церкве́й утверди́, архиере́и благоле́пием святи́тельства украси́; мона́шествующия к по́двигом до́браго тече́ния укрепи́; град сей (или: весь сию́; аще во обители: святу́ю оби́тель сию́) и вся гра́ды и страны́ до́бре сохрани́ и ве́ру святу́ю непоро́чну тем соблюсти́ Го́спода умоли́; мир весь умири́, от гла́да и па́губы изба́ви ны и от нападе́ния иноплеме́нных сохрани́ нас; ста́рыя уте́ши, ю́ныя накажи́ (научи́), безу́мныя умудри́, вдови́цы поми́луй, си́роты заступи́, младе́нцы возрасти́, плене́нныя возврати́, немощству́ющия исцели́ и ве́зде те́пле призыва́ющих тя и с ве́рою притека́ющих к ра́це честны́х и многоцеле́бных моще́й твои́х, усе́рдно припа́дающих и моля́щих ти ся от вся́ких напа́стей и бед хода́тайством твои́м свободи́, да зове́м ти: о Богоизбра́нный па́стырю, звездо́ всесве́тлая мы́сленныя тве́рди, та́йнаго Сио́на необори́мый сто́лпе, миродохнове́нный цве́те ра́йский, всезлата́я уста́ Сло́ва, моско́вская похвало́, всея́ Росси́и украше́ние! Моли́ о нас Всеще́драго и Человеколюби́ваго Христа́ Бо́га на́шего, да в день стра́шнаго прише́ствия Его́ шу́ияго стоя́ния изба́вит нас и ра́дости святы́х прича́стники сотвори́т со все́ми святы́ми во ве́ки. Ами́нь.

Молитва вторая

О свяще́ннейший о́тче, святи́телю Христо́в Алекси́е, па́стырю и учи́телю наш, не отри́ни нас (имена), с ве́рою притека́ющих к твоему́ заступле́нию, но ско́ро потщи́ся помоли́тися Царю́ ца́рствующих и Го́споду госпо́дствующих, да изба́вит ста́до Свое́ от волко́в, гу́бящих е́, и вся́ку страну́ христиа́нскую огради́ и сохрани́ святы́ми твои́ми моли́твами от мирска́го мяте́жа и тру́са, наше́ствия иноплеме́нник и междоусо́бныя бра́ни, от гла́да же и губи́тельства, пото́па, и меча́, и огня́, и напра́сныя сме́рти, и я́коже исцеле́нием от слепоты́ цари́цы ага́рянския спасл еси́ оте́чество твое́, та́ко поми́луй и нас, умо́м, сло́вом и де́лом во тьме грехо́вней су́щих, и изба́ви нас гне́ва Бо́жия и ве́чныя ка́зни, я́ко да твои́м хода́тайством и по́мощию, Свои́м же милосе́рдием и благода́тию, Христо́с Бог ти́хое и безгре́шное житие́ даст нам пожи́ти в ве́це сем и на Стра́шнем суди́ще Свое́м сподо́бит десна́го стоя́ния со все́ми святы́ми. Ами́нь.

Назад к списку

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *