Феодор Давид и Константин ярославские

Феодор Давид и Константин ярославские

Благоверные князья Фео́дор Ростиславич Черный и чада его, Дави́д и Константи́н, Ярославские чудотворцы

Кондак 1

Избраннии чудотворцы и велицыи угодницы Господни, градов Смоленска и Ярославля небеснии заступницы и усерднии о душах наших молитвенницы, святии благовернии князи Феодоре, Давиде и Константине, похвальное пение приносим вам с верою и любовию: вы же, яко имущии дерзновение ко Господу, от всяких нас бед молитвами вашими присно избавите, да с умилением зовем вам:

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Икос 1

Ангели земнии и человецы небеснии бысте, Феодоре, Давиде и Константине преблаженнии, вся заповеди Господни верно сохраншии и в добродетелех преуспевшии, яко быти вам еще во плоти, подражатели сил безплотных, жития чистотою и святостию. Темже и мы грешнии со благоговением приносим благохваления таковая:

Радуйтеся, светильницы трисияннии Божия благодати;

Радуйтеся, столпи крепцыи святыя Православныя Церкве.

Радуйтеся, во благоверии утвержденнии;

Радуйтеся, в добродетелях благоискуснии.

Радуйтеся, вернии Христовы угодницы;

Радуйтеся, многоцелебных даров независтнии подателие.

Радуйтеся, нетления цвети благоуханнии;

Радуйтеся, Рая Иисусова крини неувядаемии.

Радуйтеся, князей Российских светлая похвало;

Радуйтеся, любящих и чтущих вас присное радование.

Радуйтеся, во благоухании святости почивающии;

Радуйтеся, недужныя безмездно исцеляющии.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 2

Видя княже Феодор, яко братия его неправедно восприяша удел княжения его, не восхоте бранию идти на них, но мир любяй, малым княжением можайским удовлися, праведно и свято княжение свое исправляше, храмы Божия созидая, благочестие христианское утверждая, суды правосудны людем своим являя и присно зовый в молитвах усердных к Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом Божественным преисполненнии, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, не прельститеся суетною славою княжения земнаго, но сие мудро сочеташе со всегдашним благоугождением Богу, яко быти вам воистину праведником, достойным похвал сицевых:

Радуйтеся, молитвенницы учерднии;

Радуйтеся, подвижницы неленостнии.

Радуйтеся, целомудрия хранителие;

Радуйтеся, Православия поборницы.

Радуйтеся, незлобивии в обидах;

Радуйтеся, благодушнии во искушениих.

Радуйтеся, милосердия преисполненнии;

Радуйтеся, кротостию злобу побеждавшии.

Радуйтеся, дивно о Господе сочетаннии, отец со чады во святых;

Радуйтеся, Троицы равночисленнии избранницы, сыны с родителем в селениих райских.

Радуйтеся, от горних высот к земнородным милостивно приникающия;

Радуйтеся, исцеления благодатныя неоскудно источающии.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 3

Силою Божиею осененный, княже Феодоре, княжение ярославское восприял еси, и в нем благочестно о Христе потрудился еси, яко добрый воин Иисусе Христов, готовый душу твою положити за люди твоя. Темже и к агарянскому хану шествовати не убоялся еси, и пред ним веру Христову ясно исповедал еси, вопия сердцем и усты ко Господу: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще едино попечение в триех телесех, о еже Единому Богу благоугождати, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, образ жития праведнаго в себе нам являете, сим подвизающе нас, в похвалах достодолжных вопити вам сице:

Радуйтеся, Богомудрия преисполненнии;

Радуйтеся, лучами Святаго Духа озареннии.

Радуйтеся, свети умнии, нощь грехов наших пресекающии;

Радуйтеся, звезды путеводныя, ко Христу путь верным ясно указующия.

Радуйтеся, бисере драгоценнии, в небесней сокровищнице Христовой сохраняемии;

Радуйтеся, адаманты, сияющии Божиею благодатию.

Радуйтеся, диадиму княжения земнаго с венцем Царствия Небеснаго сочетавшии;

Радуйтеся, Рая жители порфироноснии.

Радуйтеся, в Бозе упокоение блаженнее обретшии;

Радуйтеся, по трудех и подвизех земных сладце на лоне Авраамли опочившии.

Радуйтеся, древних святых церквей вернии поборницы;

Радуйтеся, Царя царей приснии друзи.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 4

Буря искушений приразися к тебе, княже Феодоре, пребывающу ти при дворе хана агарянскаго, иже восхоте имети тя супруга дщери своея: обаче ты союза супружества христианскаго нарушити не восхотев, небоязненно от брака с неверною уклонился еси, дондеже скончася супруга твоя законная: по ея же кончине, дщерь ханскую, во Христа уверовавшую, крещением святым просветив, бракосочетася с нею, зовый ко Господу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше людие ярославстии о великих добродетелех ваших, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, зело почитаху вас, яко избранников Божиих: вы же, блажении, милостивно над ними княживше, отцы им по Бозе бысте, учители благочестия и наставницы во всех добрых делех. Сего ради доднесь подвиги ваши незабвенны во градах Смоленске и Ярославле, и воспеваются немолчными гласы сицевыми:

Радуйтеся, благодетели нищих и убогих;

Радуйтеся, покровители вдов и сирот.

Радуйтеся, нелицеприятнаго суда рачители;

Радуйтеся, милосердия Христова подражатели.

Радуйтеся, суды ваши с милостию соединившии;

Радуйтеся, правосудие христианское возлюбившии.

Радуйтеся, добрии оружницы Всевышняго Царя;

Радуйтеся, вернии раби Небеснаго Домовладыки.

Радуйтеся, верою православною воодушевленнии;

Радуйтеся, надеждою спасения укрепленнии.

Радуйтеся, любовию Божественною преисполненнии;

Радуйтеся, Богом и людьми возлюбленнии.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 5

Боготечной звезде подобствовав, княже Феодоре, от хана агарянскаго отпущенный, княжити во град Ярославль пришел еси, с супругою твоею и чады Давидом и Константином, яже быша благаго древа благия отрасли, плод мног о Христе отечествию своему принесшии, с нимиже ныне во светлостех святых водворяяся, сладце поеши святых Святейшему Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видим вас святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, яко звезды богосветлыя, во граде Ярославли святостию и чудесы сияющия, и сиянием славы вашея озаряеми, прославляем прославльшаго вас Царя славы Христа, вам же со усердием и любовию вопием таковая:

Радуйтеся, блаженнии и триблаженнии, целомудрие сохранившии;

Радуйтеся, благовернии и богоноснии, в законе Господни непорочно ходившии.

Радуйтеся, заповеди Христовы свете стезям вашим имевшии;

Радуйтеся, во всех оправданиих Владычних неуклонно пребывшии.

Радуйтеся, всю жизнь вашу на Богоугождение непрестанное посвятившии;

Радуйтеся, до смерти верность Господеви соблюдшии.

Радуйтеся, во всем волю Божию творившии;

Радуйтеся, искушения и скорби мужески терпевшии.

Радуйтеся, во искушениих победоноснии;

Радуйтеся, в скорбех не унывавшии.

Радуйтеся, на Бога все упование ваше возложившии;

Радуйтеся, от Бога в уповании вашем непосрамленнии.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 6

Проповедник благочестия явился еси княже Феодоре, егда узрев приближение кончины живота твоего, княжение земное оставль, в обитель Преображения Господня удалился еси, и тамо во иночество постриженный, схиму святую на ся возложил еси, со всеми прощаяся, всех благословляя и назидая, в молитве усердней душу твою в руце Божии предал еси, яко истинный угодник Христа Бога, Емуже со ангелы поеши ныне: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиясте многими добродетельми вашими во граде Ярославли, и всю страну Российскую благодатно озаристе преславными чудесы вашими, Феодоре, Давиде и Константине благовернии. Темже память ваша с похвалами от верных почитается, и честная имена ваша молитвенно призываются, от ближних и дальних, к вам вопиющих и глаголющих:

Радуйтеся, мрак душ наших чудесы вашими благодатно просвещающии;

Радуйтеся, недужных безмезднии врачеве.

Радуйтеся, больных цельбоподательнии посетители;

Радуйтеся, туне приявшии и туне подающии.

Радуйтеся, в милости к страждущим никогдаже оскудевающии;

Радуйтеся, сосуди златии миро многоцелебнаго.

Радуйтеся, сокровищницы драгия, на всяк недуг врачевство содержащия;

Радуйтеся, радости печальным податели.

Радуйтеся, скорбящих блазии утешителие;

Радуйтеся, бедствующих скории помощницы.

Радуйтеся, градов Смоленска и Ярославля небеснии покровители;

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 7

Хотяй во всем подражати отцу твоему преподобному, преблаженне княже Давиде, свято и богоугодно в Ярославли по нем княжил еси, и толико Богу угодил еси, яко миром и благоплодием княжение твое Господь благослови и славна тя в князех российских показа, Емуже ты в преподобии и святости добре послужил еси до смерти, взывая к нему: Аллилуиа.

Икос 7

Новых вас чудотворцев яви Господь в стране российстей, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, чудесы вашими святую православную веру крепко утверди во граде вашем, иже светло красуется, имея вас небесных заступников и предстателей ко Господу, и с любовию к вам взывает:

Радуйтеся, хладную страну теплотою веры вашея согревшии;

Радуйтеся, благочестие во граде вашем возрастившии.

Радуйтеся, добрии делатели винограда небеснаго;

Радуйтеся, мзду приемшии от Христа: чудотворения дар.

Радуйтеся, дары милости вашея верных обогащающии;

Радуйтеся, Божия благодати сосуди избраннии.

Радуйтеся, сияющии, яко солнце во Царствии Небеснем;

Радуйтеся, яко звезды всю Россию чудесы вашими освещающии.

Радуйтеся, трисияннии лучи, Троический несозданный свет нам возсияющии;

Радуйтеся, тричисленнии подвижницы добродетелей Христианских.

Радуйтеся, на враги видимыя и невидимыя нам всегдашнии споборницы;

Радуйтеся, Царя Небеснаго Христа известнии умилостивители.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 8

Странника и пришельца в мире сем помышляя себе быти, благоверный княже Константине, от юности твоея девственное житие возлюбил еси, в посте и молитвах пребывая, и угождая Богу благоугождением всяческим, во еже быти тебе освященному сосуду Духа Святаго, всельшагося в непорочное сердце твое, и воздыхании неизглаголанными научившаго тя благоприятно пети Пресвятей Троице: Аллилуиа.

Икос 8

Весь град Ярославль радостию духовною подвижеся, егда святыя и нетленныя мощи ваша, благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, чудес благодатию просияша во обителе Преображения Господня. Тако бо благоволи Господь, да по летех мнозех, нетление ваших телес святых всем явлено будет, и чудесы многими ознаменуется, во еже всем верным вопити вам сице:

Радуйтеся, во умерщвленных телесех жизнь благодатную проявившии;

Радуйтеся, во летех мнозех нетленнии в составех ваших пребывшии.

Радуйтеся, во едином гробе благолепно мирно почивающии;

Радуйтеся, вси трие вкупе чудодействующии.

Радуйтеся, во уверении святости вашея чудес множество от мощей ваших сотворившии;

Радуйтеся, неверовавших в святость вашу грозно наказавшии.

Радуйтеся, слепим зрение даруяй;

Радуйтеся, хромым право ходити устрояй.

Радуйтеся, глухим слух отверзаяй;

Радуйтеся, немым язык разрешаяй.

Радуйтеся, бесноватых от насилия демонскаго свобождаяй;

Радуйтеся, разслабленных благодатно укрепляяй.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 9

Со всеми небожители ныне сликовствуете горе, во славе Царствия Христова, благовернии чудотворцы Феодоре, Давиде и Константине, в нейже пребывающе, помяните и нас смиренных в молитвах ваших к Триипостасному Богу, да при помощи вашей небесней, сподобимся во вся дни, достойно и праведно возглашати Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство человеческое не может восхвалити по достоянию, многая и преславная чудотворения ваша, святии благовернии чудотворцы Феодоре, Давиде и Константине. Обаче мы, любовию к вам подвизаемии, дерзаем благохвалити вас, заступников наших, сими нехитростными, но усердными словесы:

Радуйтеся, две жены слепыя у мощей ваших прозрети сотворшии;

Радуйтеся, бесноватаго и слепаго мужа таможде исцелившии.

Радуйтеся, слепую отроковицу видети устроившии;

Радуйтеся, бесноватих мужа и жену от насилия демонскаго избавившии.

Радуйтеся, четыре немощныя зело жены здравы возставившии;

Радуйтеся, ину жену, терзавшую неистовно все тело свое, от недуга сего свободившии.

Радуйтеся, неверовавшаго в святость вашу пресвитера Константина, разслаблением тела наказавшии;

Радуйтеся, святителя Трифона в томже благодатно обличившии.

Радуйтеся, покаяние его милостивно приемшии;

Радуйтеся, во обители вашей почити ему о Господе удостоившии.

Радуйтеся, благоверную царицу Анастасию в недузе уврачевавшии;

Радуйтеся, ближним и дальним милость многоцелебную показавшии.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 10

Спастися нам молите милостиваго Бога, чудотворцы святии и благовернии Феодоре, Давиде и Константине: к вам бо по Бозе и Пресвятей Богородице, яко присным нашим предстателем и ходатаем мы грешнии усердно прибегаем и молитвенно просим вас о еже молитися за нас к прославльшему вас Господу, да и мы сподобимся вкупе с вами на земли живых пети Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго Христа вернии раби и угодницы, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, покажите на нас недостойных молитв ваших благодатное действо, и якоже многих недужных уврачевали есте, с верою приходящих к святым и многоцелебным мощем вашим, тако и нас, с любовию к ним припадающих, не лишите небеснаго вашего заступления, в жизни, в смерти и по смерти, да зовем вам хвалебно:

Радуйтеся, отечествия вашего земнаго неотступнии хранители;

Радуйтеся, ко отечествию Горнему вернии нам руководителие.

Радуйтеся, источницы многоводнии благодатных исцелений;

Радуйтеся, кладези неистощимыя воды живыя.

Радуйтеся, Воскресения Христова силу в телесех ваших нетленних дивно проявившии;

Радуйтеся, зарю общаго воскресения нам от раки вашея возсиявающии.

Радуйтеся, росу Божия благодати в сердца верных одождевающии;

Радуйтеся, благая прошения наша во блага исполняющии.

Радуйтеся, с верою просящих у вас исцеления скоро врачующии;

Радуйтеся, любящим и чтущим вы, любовию сугубою воздающии.

Радуйтеся, в простоте душевней на помощь призывающих милостивии услышатели;

Радуйтеся, безнадежных страдальцев Божественнии целители.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 11

Пение молебное наше и похвалу сию смиренную благоутробно приимите, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине: се бо аще и многогрешни есмы, но веруем несумненно, яко вы, святии предстатели наши, много можете пред лицем всеблагаго Бога и яко молитвы ваша святыя сильны спасти нас от погибели вечныя. Темже молим вы: не посрамите веры нашея во всесильное пред Богом ходатайство ваше, но сподобите нас молитвами вашими Царствие Небесное улучити, и со всеми святыми возглашати Триединому Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательнии светильницы и предивнии чудотворцы, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, к вам от лет древних отцы наши верно приходяще, милость многу от вас получаху, их же путем и мы к вам шествуем и припадающе к святым мощем вашим, молим и просим вы: да якоже отцем нашим, тако и нам убозем милость вашу присно являете, да благодарственно вам всегда вопием:

Радуйтеся, чада благословенная Отца Небеснаго;

Радуйтеся, братия по благодати Христа, Сына Божия.

Радуйтеся, светлыя обители Духа Святаго;

Радуйтеся, хвалебницы чудотворнии Пресвятыя Троицы.

Радуйтеся, во свете Лица Божия присно пребывающии;

Радуйтеся, по Бозе вся потребная нам взыскующии.

Радуйтеся, от Горних высот на помощь к нам ускоряющии;

Радуйтеся, грешники к покаянию невидимо направляющии.

Радуйтеся, окамененная сердца прикосновением к мощем вашим умягчающии;

Радуйтеся, плоды покаяния верным приносити помогающии.

Радуйтеся, о спасении нашем усердно Бога умоляющии;

Радуйтеся, во всяком деле блазе нам по вере нашей благопоспешающии.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 12

Благодать и милость от Господа испросите нам, святии князе Феодоре преподобне, Давиде и Константине преблаженнии, и в час кончины нашея предстаните в помощь нам, требующим вашего заступления, насилия диавольскаго нас избавляюще, святыми и благомощными молитвами вашими: да при помощи их безбедно прейдем трудный путь мытарств воздушных, и сподобимся в селениих святых пети Создателю нашему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще многая и преславная ваша чудеса, святии благовернии князе и чудотворцы Феодоре, Давиде и Константине, славим Господа, прославльшаго вас на Небеси и на земли, и от любве душевныя совершающе святую и всерадостную память вашу, умильно к вам глаголем:

Радуйтеся, Пресвятыя Троицы вернии раби;

Радуйтеся, Пресвятыя Богородицы органе хвалебнии.

Радуйтеся, Ангельских воинств собеседницы;

Радуйтеся, всех святых сожители.

Радуйтеся, страны Российския духовная лепото;

Радуйтеся, града Ярославля светлая красото.

Радуйтеся, князей Российских к благочестию предводители;

Радуйтеся, княжения вашего земнаго неусыпнии блюстители.

Радуйтеся, обители вашея святыя забрала несокрушимая;

Радуйтеся, подвизающимся в ней спасения душевнаго ходатаи.

Радуйтеся, на поклонение к мощем вашим приходящих любвеобильно приемлющии;

Радуйтеся, благословение ваше святое от раки вашея всем верным подающии.

Радуйтеся, святии благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, преславнии чудотворцы.

Кондак 13

О, святии чудотворцы, тричисленнии Пресвятыя Троицы угодницы, благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, милостивно приимите сие малое моление наше, в похвалу вам приносимое, и умолите триипостаснаго Господа и Владыку нашего, избавити нас мучений вечных, грешником уготованных, и сподобити нас в покаянии Ему благоугодити, и Царствие Небесное наследовати, да с вами вопием ему во веки: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й

Молитва

О, велиции угодницы Божии и чудотворцы, святии и благовернии князе Феодоре, Давиде и Константине, припадающе к святым и многоцелебным мощем вашим, молим вы со смирением, верою и любовию: прострите благоприятные молитвы ваша ко Господу и Создателю нашему, и умолите Его благость, даровати нам вся нужная к житию сему временному, и потребная к вечному спасению нашему: веруем бо несумненно, яко вся возможна вам, яко истинным Его угодником. Сего ради просим вы: испросите нам у Царя царствующих и Господа господствующих страждущую страну Российскую от лютых безбожник и власти их Господь да свободит, верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш. Испросите престольным градом, граду нашему и всем градом Российским благополучие, изобилие и от злых сохранение, всем же правоверным людем, почитающим вас, и на поклонение мощем вашим святым приходящим, милость Божию и благих прошений скорое исполнение. Ей, чудотворцы святии, не посрамите упования нашего, но молитвами вашими сотворите нас наследники быти Царствия Христова: да прославляем человеколюбие в Троице славимаго и поклоняемаго Бога, Отца и Сына, и Святаго Духа, и ваше святое заступление во веки веков. Аминь.

2 октября (19 сентября ст. ст.) Церковь чтит преставление святого благоверного князя Феодора Ростиславича, Смоленского и Ярославского чудотворца, и чад его Давыда и Константина. Князь Феодор был сыном Смоленского князя Ростислава Мстиславича и праправнуком Владимира Мономаха. Согласно свидетельству его жизнеописателя, «…измлада Христа возлюбил и пречистую Его Матерь; во всем угождал своему Владыце; был отец сиротам и кормитель вдовам…».

Житие святого князя Феодора Ярославского

Князь Феодор родился между 1240 и 1245 гг. Точная дата неизвестна, и этот год принят исходя из предположения, что Фёдор женился на ярославской княжне Марии Васильевне, когда ему было около 20 лет. Брак, как считается, был заключен около 1260 г. После смерти отца получил в удел маленький и скудный городок Можайск. В 1260 году святой князь Феодор женился на Марии Васильевне, дочери святого благоверного князя Василия Ярославского, и стал князем Ярославским. У них родился сын Михаил.

Миниатюра из Лицевого свода: «в Ярославле сел на княжение князь Федор Ростиславич, внук Мстиславов, правнук Давыдов»

В 1279 г., после смерти брата Михаила, он стал и князем Смоленским. Впрочем, он всего лишь имел такой титул, а реально делами Смоленска занимался его племянник Александр Глебович.

В конце 1270-х гг. князь Феодор вместе с другими князьями поехал в Орду для поклонения хану Менгу-Темиру и для оказания последнему помощи в борьбе против Яссов и Камских болгар. Одержав над ними в 1277 г. победу, Феодор еще на три года задержался в Орде, поскольку «…а князя Феодора Ростиславича царь Менгу-Темир и царица его вельми любяше и на Русь его не хотяше пустити мужества ради и красоты лица его…». К тому моменту, когда Феодор вернулся в Ярославль, скончалась его супруга Мария, а власть в городе, при поддержке бояр и в виде регентства над малолетним внуком Михаилом, захватила теща, княгиня Ксения. Князя даже не пустили в город, объясняя это тем, что «… у нас не в обычае принимать к себе в князья приходящего из чужой земли; довольно для нас иметь своим князем наследника Феодорова, Михаила…». Феодор принял решение вернуться в Орду, где жена хана «…его любяше зело и хотяше за него дщерь свою дати…». После долгих колебаний и со стороны хана, и со стороны князя, Феодор женился на ханской дочери (в крещении Анна) и родил двух сыновей: Давыда и Константина. Феодор имел при дворе хана большое влияние и использовал это для распространения и укрепления Православия среди татар. Ордынцы усваивали русские обычаи и нравы. Русские купцы, зодчие, мастера несли русскую культуру на берега Дона, Волги, Урала и до самой Монголии.

Жил Феодор в Орде до 1290 г. Именно в этом году до него дошли известия о смерти его первенца Михаила. С богатыми ханскими дарами и большой дружиной он вернулся и сел на княжение в Ярославле, где до самой смерти заботился о благоустроении своего удела, о строительстве и иждивении православных церквей. В 1299 г., тяжело заболев, он принял монашеский постриг и 19 сентября скончался. Перед смертью «… исповедался князь пред всем народом, если согрешил пред кем или нелюбие держал на кого. И кто пред ним согрешил и враждовал на него — всех благословил и простил и во всем вину на себя принял пред Богом и людьми…». С тех пор день 19 сентября стал датой почитания святого благоверного князя Феодора и его сыновей Давыда (ум. 1321 г.) и Константина (точная дата смерти неизвестна), которые в своем образе жизни подражали отцу.

Библиотека Русской веры
Житие и чудеса святых благоверных князей Ярославских: Феодора, Давыда и Константина. Великие Минеи Четьи

Читать онлайн в оригинале

Прославление и почитание святых князей Феодора, Давыда и Константина

Церковное почитание святых благоверных князей Феодора, Давыда и Константина в Ярославской земле началось вскоре после их смерти. В 1322–1327 годах по благословению и заказу епископа Ростовского Прохора в память почитаемого Владыкой святого Феодора было написано и украшено миниатюрами знаменитое Феодоровское Евангелие. Епископ Прохор был прежде игуменом Спасо-Преображенского монастыря в Ярославле. Вероятно, он лично знал святого князя, мог быть очевидцем его пострижения и всенародного покаяния. Некоторые специалисты полагают, что лучшие миниатюры, вшитые в эту драгоценную рукопись, принадлежали более раннему Евангелию, владельцем которого был сам святой Феодор и которое он привез с собой в Ярославль как благословение из родного Смоленска.

Обретение нетленных мощей святых благоверных князей Ярославских Феодора, Давыда и Константина, вызванное и сопровождавшееся многочисленными чудесами, последовало в 1463 г. Лицевой летописный свод так сообщает об обретении мощей ярославских чудотворцев: «В 1463 году в городе Ярославле в монастыре святого Спаса обретены были мощи князя Федора Ростиславича и сыновей его Константина и Давыда под церковью в подклете, целы все и ничем не повреждены. Архимандрит же монастыря того Христофор взял их с великой честью и, перенеся их в храм великого Спаса, положил их в один гроб, и ризы чернеческие новые положил на них, так как в монашеском чине преставились; и были от них многие чудеса и различные исцеления приходящим к ним с верою и до сего дня».

Обретение нетленных мощей святых благоверных князей Ярославских Феодора, Давыда и Константина. Миниатюра из Лицевого летописного свода

В 1658 году последовало перенесение мощей святых благоверных князей Ярославских Феодора, Давыда и Константина, подавшее повод к установлению местного праздника 13 июня. В 1704 году была устроена для святых мощей Ярославских чудотворцев кипарисная рака, в которую переложили мощи 22 июня, установив навсегда праздновать этот день. Впоследствии кипарисная рака со святыми мощами угодников вложена была в новую серебряную раку, и тогда же последовало перенесение святых мощей в новоустроенную церковь во имя свв. Ярославских чудотворцев, князей Феодора, Давыда и Константина, в которой они лежат и сейчас. Мощи святых князей хранятся в Успенском кафедральном соборе г. Ярославля.

Мощи святых благоверных князей Ярославских Феодора, Давыда и Константина

Житие святого князя Феодора было написано вскоре после обретения мощей иеромонахом Ярославского Спасского монастыря Антонием, по благословению митрополита Московского и всея Руси Филиппа I. Другая редакция Жития была написана Андреем Юрьевым в Кирилло-Белозерском монастыре. Третье, наиболее подробное Житие святого Феодора, вошло в «Книгу степенную царского родословия», составленную при царе Иоанне Грозном и митрополите Макарии.

Тропарь, кондак и канон святым Феодору, Давыду и Константину

Тропарь на преставление святаго, глас 4.

Яко целитель преизряден, и казатель благоприятен, мирскии мятеж оставил еси. Крест свой на рамо взем и божественным житием по́жив. И воздержанием плоти душу украсив еси. И к мощем твоим притекающим, сосуд благодати показася всеблаженне. Тем молим тя воспевающе твою память во псалмех и песнех преподобне Феодоре, моли Христа Бога, спастися душам нашим.

Тропарь на перенесение мощей святаго, глас 8.

Яко звезды многосветлыя от юности восиявше, осветили есте сердца верных пренесением честных мощей ваших. Во плоти яко ангели на земли показастеся, пощением насаждени бысте яко древа, при водах воздержания, напоени струями слез ваших, и скверну омысте. Сего ради явистеся приятелища Божия Духа, Феодоре и Давыде и Константине молите Христа Бога, спастися душам нашим.

Кондак, глас 4.

Явися велие солнце Христове церкви, просвещая учение светлостьми́ всечестне. Яко черпалом златым от кладязя неиско́паннаго чудес почерпл еси от источника неистощимаго, на успение свое испил еси блаженнее Феодоре. Ныне всем даеши грехов прощение, слава преподобным.

Библиотека Русской веры
Канон святым благоверным князьям Феодору, Давыду и Константину →

Читать онлайн

Святые благоверные князья Феодор, Давыд и Константин. Иконы

Образ святого князя Ярославского Феодора с сыновьями Давыдом и Константином в соответствии с традицией русской княжеской иконографии представляет своеобразный тройной портрет правителя-отца с двумя чадами — наследниками престола. Композиционная схема восходит к изображению киевского князя Владимира с сыновьями Борисом и Глебом, но известна еще по образу муромских чудотворцев Константина с княжичами Михаилом и Феодором. Иконография «триад» киевских, ярославских и муромских князей, связанная с сакральной символикой числа три, соответствовала богослужебным текстам, в которых тройственный союз отца и сыновей воспевался как «чудесная троица» святых, «отражающих трисолнечный свет», «трех вкупе сияющих яко солнце».

Иконописные портреты святых ярославских князей появляются к 1563–1564 гг.: фресковые изображения в Спасо-Преображенском соборе Ярославского монастыря, Архангельском соборе Московского Кремля, а также схожие средники двух одновременно написанных житийных икон из собрания ЯМЗ, в том числе храмовой из местного ряда иконостаса Спасского собора 1564 г.

Ярославские князья Феодор, Давыд и Константин. Фрагмент иконы с житием. 1560-е годы. Происходит из церкви ярославских чудотворцев Спасо-Преображенского монастыря в ЯрославлеСвятые князья Феодор, Давыд и Константин Ярославские. Середина XVII в. (до 1651 года?). Ярославский историко-архитектурный и художественный музей заповедник, ЯрославльСвятые князья Феодор, Давыд и Константин Ярославские. XVIII в. Из фонда Кирилло-Белозерского музея-заповедникаСвятые благоверные князья Феодор, Давыд и Константин Ярославские. Кон. XV в. Ростовские земли (Ярославль?)Ярославские князья Феодор, Давыд и Константин с житием в 36 клеймах. Ярославль. 1560-е годы. Происходит из церкви ярославских чудотворцев Спасо-Преображенского монастыря в ЯрославлеСвятые князья Феодор, Давыд и Константин Ярославские, с житием. Третья четверть XVI в. Ярославский историко-архитектурный и художественный музей заповедник

Храмы в честь святых князей Ярославских Феодора, Давыда и Константина

В Ярославском Спасо-Преображенском монастыре освящен храм в честь святых благоверных князей Ярославских Феодора, Давыда и Константина. На месте этого храма в 1218-1224 гг. была построена маленькая Входоиерусалимская церковь, в подклете которой в 1463 году были обретены мощи Ярославских Чудотворцев. Храм погиб при пожаре 1501 года. В 1617-1619 годах на его месте был возведен новый храм Входа Господня в Иерусалим. Ныне существующая крупная однокупольная церковь в стиле позднего классицизма выстроена на фундаментах здания 1610-х гг. по проекту губернского архитектора П. Я. Панькова в 1825-1833 гг. В 1918 г. церковь повреждена в ходе боев, затем отремонтирована, богослужения прекращены в кон. 1920-х. В настоящее время храм принадлежит музею. До 1919 г. в нем хранились мощи князей Федора, Давыда и Константина Ярославских.

Храм в честь святых благоверных князей Ярославских Феодора, Давыда и Константина (по-другому храм Входа Господня в Иерусалим) в Спасо-Преображенском монастыре г. Ярославля

Старообрядческих храмов в честь святых князей Ярославских Феодора, Давыда и Константина в настоящее время нет.

Личность князя Феодора Ярославского в истории России

Личность святого князя Феодора Ярославского в трудах некоторых историков вызывает споры и противоречия. Само прозвище «Черный», которое ему приписывают многие библиографические и энциклопедические источники, вызывает неоднозначную реакцию специалистов, которые считают, что на самом деле Феодор был Чермным (то есть красным, красивым), а не Черным. И эта мысль имеет право быть принятой всерьез, поскольку Лицевой летописный свод сообщает нам, что Феодор был высокого роста и весьма приятной внешности. Но в Никоновской летописи четко написано «Черный». С другой стороны, прозвище Черный тоже могло быть, поскольку, как считают Ярославские краеведы, Феодор не просто так получил одобрение и симпатию монгольского хана Темира-Менгу, а прославился в Сарае тем, что примкнул к проордынской группировке русских князей, участвовал в карательных походах на яссов и камских булгар (1277-1278 гг.). С 1281 по 1294 гг. Феодор участвовал в междоусобной войне сыновей Александра Невского, Дмитрия и Андрея, поддерживая Андрея, за которым стояли татары. Также следует отметить, что в летописях Феодор упоминается всего два раза, и то по весьма незначительным поводам, никак не характеризующим его как «Чермного» или все-таки «Черного». Вся остальная информация содержится в заказном житии, датируемом первой половиной ХV в. и составленном по настоянию Ивана III, московского князя, которому, в свете недавнего присоединения Ярославля к Москве (1463 г.), было необходимо доказать происхождение ярославских и московских князей от общего предка, чтобы обосновать включение ярославского края в разрастающееся московское государство. Так или иначе, приходится принимать это Житие как основной источник о жизни святого Феодора и его сыновей. Современная историография, касающаяся благоверного князя, также скудна и представлена работой митрополита Иоанна (Вендланда) 1990 г., ярославского краеведа Е.А. Ермолина, культуролога Т.В. Юрьевой.

Русский народ сложил о святом князе Феодоре духовные песни, которые на протяжении столетий распевали «калики перехожие». В них прославляются благочестие и правосудие, милосердие и благотворительность святого, его забота о строительстве и украшении храмов.

Давыд Святославич

В Википедии есть статьи о других людях с именем Давыд Святославич (значения).

Давыд Святославич Князь переяславский

1073—1076

Князь муромский

1076—1093

Князь смоленский

1093—1095

1096—1097

Князь новгородский

1094—1095

Предшественник

Мстислав Владимирович

Преемник

Мстислав Владимирович

Князь черниговский

1097—1123

Предшественник

Владимир Мономах

Преемник

Ярослав Святославич

Рождение

ок. 1050

Смерть

1123
Чернигов

Род

Рюриковичи

Отец

Святослав Ярославич

Дети

Изяслав Давыдович, Николай Святоша, Всеволод Давыдович и Владимир Давыдович

Русь в XI веке

Давыд (или Давид) Святославич (ок. 1050 — 1123) — князь переяславский (1073—1076), князь муромский (1076—1093), князь смоленский (1093—1095 и 1096—1097), князь новгородский (1094—1095), князь черниговский (1097—1123), средний из пятерых сыновей великого князя киевского Святослава Ярославича. Почитается как первый святой (благоверный) в Черниговской земле. День памяти 20 сентября по юлианскому календарю в Соборе Брянских святых.

Ранняя биография

В 1073 году, после вокняжения отца в Киеве, получил Переяславль, но после смерти отца в 1076 году вынужден уйти вместе с другими Святославичами в одну из дальних вотчин черниговских князей — Муром. После гибели Изяслава Ярославича в битве за Чернигов (1078) Всеволод Ярославич перешёл в Киев, но Чернигов сохранил за собой через сына Владимира.

В 1093 году, после смерти Всеволода Ярославича киевского, летопись застаёт Давыда новгородским князем (вместо Мстислава Владимировича). После захвата Чернигова братом Давыда Олегом (1094) Давыд пришёл в Смоленск, но новгородцы в его отсутствие вернули к себе из Ростова Мстислава Владимировича. В последовавшей за изгнанием Олега из Чернигова Святополком и Мономахом (1096) войне против сыновей Мономаха за Рязань, Муром, Ростов и Суздаль Олег использовал смоленские войска.

В 1097 году принял участие в Любечском съезде князей, где князья провозгласили: «Каждый да держит отчину свою». По решению съезда, за ним утвердили Чернигов.

Черниговское княжение

В ноябре 1097 года после ослепления Василько теребовльского Давыдом Игоревичем волынским в Киеве Давыд Святославич с Олегом и Владимиром пришли под Киев. Святополку удалось заключить с ними мир, после чего он начал наступление на Давыда Игоревича, а затем и на Ростиславичей. В 1097 году в неудачной битве на Рожном поле на стороне Святополка участвовал Святослав Давыдович. Еще одно поражение сын Давыда Святославича потерпел от Давыда Игоревича, помирившегося с Ростиславичами. Заключив мир, Святослав вернулся к отцу.

Русские князья заключают мир в Уветичах. Картина И. С. Иванова

В 1100 году Давыд Святославич участвовал в съезде в Уветичах, куда князья собрались для суда над Давыдом Игоревичем. Последний лишился Владимира-Волынского, а взамен получил Дорогобуж, Бужск, Дубно и Чарторыйск, а от Давыда и Олега Святославичей — по сто гривен серебром в счет вознаграждения за Владимир-Волынский.

В 1101 году Давыд в союзе с Володарем Ростиславичем ходил на поляков.

Давыд был в числе участников Долобского княжеского съезда (1103) и основных руководителей антиполовецких походов в начале XII века (1103, 1107, 1110, 1111). В 1116 году сыновья Мономаха и Давыда вторично разгромили находившиеся под контролем половцев города в верховьях Донца, и половина орды Шарукана ушла на Кавказ.

Смерть Давида Святославича

После смерти в 1113 году Святополка Изяславича киевское княжение по действовашему порядку должно было перейти к Давыду, но этого не произошло. Не известно даже о конфликте по этому поводу Давыда с Мономахом.

В 1115 году Давыд участвовал в походе Ярополка Владимировича на Друцк против князя минского Глеба Всеславича. Вместе с Ярополком Владимировичем они взяли Друцк приступом. Глеб, осажденный в Минске Владимиром Мономахом, сдался. В 1118 году ходил с Владимиром Мономахом и Володарем и Васильком Ростиславичами на владимиро-волынского князя Ярослава Святополчича. После двухмесячной осады Ярослав сдался.

Семья и дети

Святослав Ярославич с семьёй. Миниатюра из Изборника 1073 г. Во втором ряду стоят старшие сыновья Святослава. Третий слева из них — Давыд

Жена — Феодосия.

Дети:

  • Святослав Святоша (в монашестве Николай) (ок. 1080 — 1143)
  • Ростислав (ум. 1120)
  • Всеволод (уп. 1116, 1123; он же Всеволодко (князь городенский) по версии черниговского происхождения городенских князей)
  • Владимир (уб. 1151)
  • Изяслав (уб. 1161)

> См. также

  • Междоусобная война на Руси (1097—1100)

Примечания

  1. Николай Святоша // Энциклопедический словарь — СПб.: Брокгауз — Ефрон, 1897. — Т. XXI. — С. 116.
  2. А. Э. Владимир Давидович // Энциклопедический словарь — СПб.: Брокгауз — Ефрон, 1892. — Т. VIа. — С. 650–651.
  3. Рудаков В. Е. Смоленская земля // Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона : в 86 т. (82 т. и 4 доп.). — СПб., 1890—1907.
  4. Шеков А. В. О ранней части помянника черниговских князей типа Любецкого // Древняя Русь. Вопросы медиевистики. — 2016. — № 4 (66). — С. 28—29.

Литература

  • Рудаков В. Е. Давид Святославич // Русский биографический словарь : в 25 томах. — СПб.—М., 1896—1918.
  • Экземплярский А. В. Черниговские, князья // Русский биографический словарь : в 25 томах. — СПб.—М., 1896—1918.

Ссылки

  • Повесть временных лет
  • Давыд Святославич \\ Проект «Хронос»

Давид Игоревич

Князь Волынский. Князь Дорогобужский.
Князь тмутараканский (1081-1082). Активный участник княжеских междоусобиц.

Давид Игоревич родился около 1055 года. Являлся сыном князя Игоря Ярославича. Вследствие ранней смерти отца оказался на положении изгоя и жил на Волыни у Ярополка Изяславича. В 1081 году вместе с другим изгоем Володарем Ростиславичем бежал в Тмутаракань. Изгнал оттуда посадника Всеволода Киевского, но через два года сам изгнан Олегом Святославичем.

Собрав дружину, князь в устье Днепра перекрыл торговый путь в Византию, и в 1084 году получил от великого князя киевского Всеволода Ярославича в удел город Дорогобуж на Волыни. В 1086 году после гибели Ярополка Изяславича получил Волынское княжество. В сговоре со Святополком Изяславичем пытался отнять галицкий удел у Володаря и Василька Ростиславичей.

В 1097 году Давид Игоревич участвовал в Любечском съезде, на котором Волынь утверждена за ним. В том же году стал организатором ослепления Василька Теребовльского. Осажденный в Бужске Володарем Ростиславичем, вынужден выдать своего ослепленного пленника, а затем выдал на казнь и своих советников.

Преследуемый князьями, князь Давид бежал в Польшу. Вскоре вернулся во Владимир, но, когда войско великого князя киевского Святополка Изяславича осадило город, вынужден отдать его. Продолжал вести борьбу за волынский стол. В 1099 году призывал себе на помощь половецкого хана Боняка и при его поддержке, разбив в битве на Вагре противников, получил Владимир и Луцк.

На съезде в Уветичах 1100 года за ослепление Василька Давид Игоревич лишен этого владения. Вместо Владимира получил волынские города Бужск, Острог, Дубно и Чарторыйск, и 400 гривен серебра, а вскоре Дорогобуж. Сделал Бужск своей столицей, а также основал у себя во владениях Давид-Городок. В 1111 году участвовал в успешном походе южно-русских князей за реку Дон, на станы половецкие.

Умер Давид Игоревич 25 мая 1112 года в Дорогобуже.

Семья Давида Игоревича

Семья Давида Игоревича

Отец — Игорь Ярославич (ум. 1060), сын князя Ярослава Мудрого и Ингегерды

Мать — Кунигунда, дочь Оттона, графа Орламюндского и маркграфа Мейсенского

Жена — дочь Владислава I, короля Польского

Сыновья:

По одной из версий Всеволодко (ум. 1141), князь городенский (около 1113-1141). В 1116 вступил в брак с Агафьей, дочерью Владимира Мономаха

Игорь (ум. после 1150)

закрыть … читать ещё >

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *